Borçka Klaskur

X04: Borçka Klaskur

Kuzeydoğu Karadeniz’e gelip de buraların zirvelerinde dolaşmadan olur muydu?.

GPS’imiz 41°22'46.22” N 41°53'20.42" E olarak işaretli…

Artvin’den sonra yolumuz Yusufeli ve Kaçkarlar olmasına rağmen, Borçka’ya yörenin kavurmalı pidesini yemeğe uğramak istedik desek yalan söylemiş olmayız. Bu cennet gibi vadi tabanlarındaki meralarda otlayan büyükbaşların etiyle hazırlanan kavurma ve belki de dünyada yiyebileceğiniz en güzel yuvarlak pidenin adresi, Borçka!

Fakat buraya kadar gelmişken yollarının zorluğuyla ünlü Borçka yaylalarına da teker döndürmemiz gerekiyordu.

Borçka’nın Karagöl’ü

Gürcistan’ın Machakhela Doğal Parkı’nın Türkiye tarafı, Borçka Karagöl Tabiat Parkı olarak sık orman örtüsü ve aynı flora çeşitliliğine sahip 368 hektarlık sanki perili sihirli bir bölge.

Borçka’dan kilit taş döşeli, tek araç sığacak kadar dar ve çok virajlı bir yoldan mesire yeri Karagöl’e ulaşıyorsunuz. 1800’lü yıllarda bugünkü Klaskur Yaylası’nın yakınında bulunan bir tepenin toprak kayması sonucu Klaskur Deresi’nin önünü kapatması ile oluşmuş çam ve kayın ağaçlarıyla çevrili 50 bin metrekarelik muhteşem bir dağ gölü.

Fakat bizim hedefimiz buranın da üstüne çıkmak. Klaskur veya resmi ismiyle Atanoğlu Yaylası’na çıkmak için X-Class’ımızı sürekli dört çeker modunda, arka diferansiyeli de kilitleyerek “Low” modunda kullanmaya başlıyoruz.

Ormanın içinden yükselen yolla birlikte ağaçların yetişme irtifası da yavaş yavaş sona eriyor. Artık zirveye en yakın yayla evlerine ulaşmak üzereyiz. Dar patikalardan geçip bir yuvarlak tepede Karadeniz’e doğru bulutların arasından sızan, adeta spot ışıkları gibi bizi aydınlatan güneşe saygıyla poz veriyoruz.

Etrafımızda kışın en az 4 ay kalın kar altında kalan tenekelerle desteklenmiş yayla evleri dışında sadece dört bir yöne açık manzara var. 3400 metrelik Karçal ve Balıklı Dağ zirveleri ise tam karşımızda fakat biraz uzaktalar.

Pick-up aleminin yıldızı X-Class, zirvede kendine ayrılmış yerde idi artık!

Saf Doğa

Kaçkarlar’ın doğusunda kalan, Macahel de denilen bu orman denizindeki çok sayıdaki endemik bitki türünün 300'ü, biyolojik çeşitlilik örneği diye söylenir. Bu dağların ve vadilerinin sahip olduğu sürdürülebilir ekonomik potansiyel içinde bu nadir bitkilerin ilaç ham maddesi olarak kullanılıyor olması da var imiş.

Maral Şelalesi, Otingo Kaplıcası, doğa koruma alanı Camili Gorgit bölgesi, Karçal Dağları, İbrikli Kilisesi, Beyazsu Yaylası gibi Borçka’nın gezilecek görülecek yerler listesi, hiç kısa değil.

Fakat Anadolu’nun bu cennet köşesinin, yeşilin ve şimdi sonbahar sarılarının tonları ile gözünüzün renk skalasını genişleteceğinize eminiz. Dağların vadilere bakan yamaçları çamlardan başka; ladin, köknar, meşe, kestane, kızılağaç, orman gülleri, orman altı bitkileri ve eğreltilerle dolu. Hatta aralarında bırakın arazi aracıyla gezmeyi, yürümek bile zor gibi görünüyordu.

Fakat ayı, domuz, kurt, çakal, tilki, dağ keçisi ve vaşak yaşam alanı olarak bu bölgenin dokunulmadan kalması gerektiğini söylemeliyiz.

Biz asfalt ve yol dışı araç kullanıcılarının ise Borçka’nın sadece alabalığıyla ilgilenmesi gerektiğini belirtelim.

En bozuk yollarda bile sizi yormadan, üzmeden; konfor ve sağlamlıkla geçebileceğiniz X-Class gibi 4 matic bir Pick-Up’ınız var ise bizler kadar şanslı olarak buraların keyfini, dere balığı avlayarak tam olarak çıkarabilirsiniz.

Tarihi Geçit

4 bin yıl önce Orta Asya’dan gelen Hurriler, ardından Urartular, Hititler, Kimmerler, Sakalar, Arsaklar; Borçka’nın bulunduğu vadiyi ellerinde tutmuşlar. Bizanslılar, Halife Osman, Emevi, Hazarlılar, Bagratlar da peşi sıra Borçka’nın hakimi olmaya çalışmışlar. Selçuklular ve Moğolların ardından Yavuz Sultan Selim ile Osmanlı’nın eline geçinceye kadar doğası kadar çetin savaşlara sahne olan Borçka; bir ara Rusların ve İngilizlerin hatta Gürcülerin eline geçtiyse de Türkiye Cumhuriyeti ile birlikte ay yıldızlı bayrağımız, Çoruh nehrinden yansımaya başlamış!

Kafkasları Anadolu’ya bağlayan bir geçit noktası olarak stratejik öneminin yanında, günümüzde en kaliteli çay, fındık ve orman ürünleri başlıklarında da ekonomisini büyüten Borçka’nın asıl önemli ürününün bal olduğunu da tahmin edebilirsiniz.

Karakovan balının ise dünyaca meşhur olduğunu da bilmeyenimiz yoktur.

Amacımız

Her otomobil yazarının hayali, iyi bir otomobille uzun yollara çıkmak değil midir?

O sebeple Türkiye’de de bir başka, fakat zorluklarla dolu bir uzun yol macerasına dalmam gerekiyordu. Dünyayı dolaşan bir gazeteci ve sürücü olarak, bu sefer basitçe asfalt üstünde değil, ekstremlere doğru direksiyon çevirmeye karar vermiş idim.

Fakat doğanın derinliklerinde dolaşabilmek için de biraz daha sağlam ve arazi şartlarına daha dayanıklı bir 4x4 gerekiyordu…

Daha önce Anadolu üzerinde bu kadar uzunu yapılmamış bir doğa ve makina mücadelesiyle birlikte Türkiye’nin farklı iklimleri ve doğa şartlarındaki güzelliklerini göstermeye çalışıyoruz.

Hazırladığımız bu çok özel Mercedes-Benz X-Class ile açıkçası; gitmek, geçmek, ulaşmak istediğimiz her yere ulaşabilmenin eğlencesini de ayrıca yaşıyoruz.

Elbette, kış aylarının elverdiği kadar.

                              

 

 

Lorem Ipsum