Ovit Karadeniz

X6 - Ovit Karadeniz.

Dünyanın en uzun tünellerinden Ovit ve Karadeniz’in ihtişamında X-Class

40°37’12.5” N  40°46’31.1” E

Batıdan doğuya doğru uzunluğu 1500 kilometreye, kuzeyden güneye genişliği 200 kilometreye varan Karadeniz Dağları’nın dik yamaçlarında ve vadilerinde X-Class’ımız artistik pozlar vermeye devam ediyor.

Alpin orojenezi sonucu oluşmuş bu Kuzey Anadolu Dağları ve arasındaki oluklar, dört çekerli Mercedes pikabımız için nefis sürüş rotaları oluşturuyordu.

Kıskanılacak Karadeniz

Mümkün olduğunca asfalta basmadan ilerlemeye çalışsak da Karadeniz Bölgesi’nde en yüksek yaylalara çıkan yollar hariç her yer karayollarının elinden geçmiş. Hatta eskiden 8 saat süren, kuzeyi güneye; güneyi kuzeye bağlayan dağ geçitleri, yeni açılan tüneller ve otoban kıvamındaki yeni yollar ile bir iki saate inmiş.

X-Class’mızı zorlamak için eski güzergahları ve yüksek irtifalardaki patikaları arıyoruz. Karadeniz’de dağların yükseltileri, batıda 2000 metre ve Orta Karadeniz'de 1000 metreye kadar inse de doğuda yükselti 4000 metreye kadar ulaşıyor. Batıdan doğuya; Köroğlu, Ilgaz, Küre, Canik, Köse, Giresun, Mescit, Kaçkarlar, Yalnızçam, Tecer, Mercan, Allahuekber Dağları’nın mezozoik alanlarının baskın olduğu kütlelerdeki metamorfik ve andezit kayaçları ile granitleri delinmiş ve neredeyse hepsinin içinden tüneller açılmış, hatta aralarına aşırı yüksek viyadükler inşa edilmiş.

Kuzeye bakan yamaçlarındaki yamaç yağışlarıyla yemyeşil bir doğa kazanmış olan Karadeniz Bölgesi’nde kıyıyla iç kesim arasında önemli iklim farklılıkları da var. Yağış ile eğimin fazla olması ve killi toprak, geçtiğimiz tüm yeni ve eski yollarda gördüğümüz heyelanlara yol açıyor.

Asfaltın bittiği noktalardan itibaren kuzey yamaçlarının boz ve esmer renkteki kireçsiz orman toprakları üzerinde ilerliyoruz. Kıyı kesimin nemli havasının iç kısımlara geçmesini engelleyen aynı dağların, güneye bakan yamaçlarında ise kireçli kahverengi orman toprakları üzerindeyiz.

Türkiye'nin en hızlı akışlı akarsuyu Çoruh’un doğduğu İspir tarafından, Artvin’e kadar uzanırken; Karadeniz Dağları’nın tüm vadilerinde kaynağını dağ sıralarının denize dönük yamaçlarından alan gür akarsular, bol yağış ve eğim nedeniyle gürül gürül akıyorlar. Hele 2400 milimetre ile Türkiye’nin en fazla yağış alan yeri Rize’den hakim rüzgar yönüne dik, güneye doğru yükselen vadiler ve dağların arasında, çok ciddi su sesi gürültüsüne alışmanız kolay değil.

Kıyıdan yamaç boyunca yükseldikçe, sıcaklığın düşmesine bağlı olarak bitki örtüsü değişiyor. 800 metre yüksekliğe kadar yayvan yapraklıları, oradan 1500 metreye karışık yapraklıları, 1500 ve 2000 metreye kadar olan alanlarda iğne yapraklıları, daha sonra ise dağ çayırlarını görüyorduk.

Bu yeşil manzaranın içine adeta serpiştirilmiş gibi duran dağınık yerleşim örneği tipik Karadeniz evleri, elma ve fındık ağaçları, çay bahçeleri, dar alanlarda olsa da tütün ve mısır tarlalarıyla, bal kovanlarına hayranlıkla baka baka X-Class’ımızı aralarından sürdük gittik. O kadar çok ağaç, elbette kereste ve tomruk işini özellikle dağların kuzey taraflarında fark edilir kılmış. Ağaçların azaldığı güney tarafında ise linyit, manganez, bakır ve kömür madenlerinin tabelaları en az trafik tabelaları kadar görülebiliyor.

Ovit Tüneli

Trabzon’un gelişmesine çok ciddi katkısı olan Zigana ve diğer taraftaki Kop gibi geçitler, artık bir iki tane değil. Karadeniz’in artık her şehri, güneydeki ticaret yollarına yepyeni yollar ve geçitlerle bağlanıyor.  Rize'yi Erzurum'a bağlayan karayolu üzerinde, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu'ya ulaşımda başlangıç noktasını teşkil eden İkizdere-İspir arasında yer alan Ovit Tüneli ise en yeni bağlantı.

2640 metre rakımlı karayolu tüneli Ovit Geçidi'ni X-Class ile geçmeden duramadık. Kış mevsiminde kar ve çığ etkisini en aza indirmek amacıyla projelendirilmiş Ovit Tüneli, bağlantı yolları ile birlikte 17 kilometre. Bu uzunluğu ile dünyada çift tüp olarak inşa edilen en uzun üçüncü karayolu tüneli olma özelliğine sahip. Kışın beş ay trafiğe kapanan İkizdere-İspir arasındaki bu mevki, artık yılın tamamında trafiğe açık hale getirilmiş. Bu geçidin her mevsim güvenli ve açık olmasıyla Rize-Erzurum karayolunun transit taşımacılığa uygun hale gelmesiyle, Karadeniz limanlarına ulaşımın rahatlaması, bölge ülkelerinin uluslararası ticaretini Karadeniz üzerinden konforlu ve güvenli yollarla gerçekleştirmesini sağlandığını tahmin ediyoruz.

Ovit Projesi kapsamında, 1.4 kilometre çığ tüneli ile 12.6 kilometrelik tünel entegre olarak inşa edilmiş ve toplam tünel boyu 14.3 kilometreye, 3 kilometrelik bağlantı yolu ile de toplam uzunluk 17 kilometreye uzamış. 3047 metrelik Ovit Dağı’nın altından geçen ve Japonya ve Çin’deki benzerlerinden sonra dünyanın en uzun üçüncü çift tüplü tüneli olan Ovit Tüneli, Karadeniz’in kuzeyiyle güneyini birbirine bağlayacak 18 koridordan biri. Trabzon-Gümüşhane karayolunda yapımı süren 14,5 kilometrelik Yeni Zigana Tüneli'nin inşaatı bittiğinde ise Türkiye'nin ikinci, dünyanın ise dördüncü en uzun tüneli olacak. Giriş kotu 1.919 metre, çıkış kotu 2.236 metre ve tünel içi boyuna eğim yüzde 2.13 olarak gerçekleştirilmiş.

Bu tünelin 22 Kasım 2017 tarihinde bölgedeki kar yağışı nedeniyle Ovit Dağ yolunun ulaşıma kapanmasının ardından tek tüpten ulaşıma açılmış olmasını da tam bir yıl sonra X-Macera geçişimizle kutluyoruz.

Şimdi, İkizdere ve Uzungöl üzerinden, müthiş zorlu bir yola doğru yöneliyoruz.

Yukarılara kar da düşmeye başladı.

Lorem Ipsum